Prosjektet belyser klaverkonsertene fra to viktige år i Mozarts produksjon, da hans mest kjente konserter, nr. 20-24, ble til. Med disse utviklet komponisten en helt ny norm for solokonserter, der han benyttet stiltrekk fra både symfoni, kammermusikk og opera i kommunikasjonen mellom solist og orkester. Et interessant poeng i denne sammenheng er at Andsnes selv dirigerer orkesteret.

Gjennom to konserter på like mange dager får vi bli bedre kjent med den lekne, eksperimentelle og utradisjonelle Mozart fra en av de kanskje mest toneangivende periodene i hans komponistgjerning.

– Jeg mener at noe revolusjonerende skjedde i 1785 og 1786. Det var en utrolig kreativ tid for Mozart. Han begynte å utvide mulighetene i pianorepertoaret, plasserte solisten lengre vekk fra orkesteret og skapte et nytt psykologisk drama, forteller Andsnes

Prosjektet i sin helhet består av flere innspillinger og en turne over flere år med spillesteder som London, New York, Berlin, Paris – og Bodø selvfølgelig.

 

Mozart Momentum 1785/1786

Piano & kunstnerisk leder: Leif Ove Andsnes
Sopran: Christiane Karg
Konsertmester: Matthew Truscott

Torsdag 4. august:
Mozart Le nozze di Figaro Overture K 492
Mozart Piano Concerto no. 20 K 466 D moll
Mozart Piano Concerto no. 22 K 482 E-flat dur
Kjøp billett til torsdag 4. august her!

Fredag 5. august:
Mozart Symphony no. 38 Prague K 504 D dur
Tre sanger av Mozart – Die Zufriedenheit, Der Zauberer, Das Veilchen
Mozart Ch’io mi scordi di te K 505, Sopran: Christiane Karg
Mozart Masonic Funeral Music K 477
Mozart Piano Concerto no. 24 K 491 C moll

Kjøp billett til fredag 5.august her!