Inntrykk og visuelle minner fra arktiske strøk er sentrale elementer i Kurt Edvin Blix Hansens bilder.
– Jeg blir som en støvsuger når jeg tar inn alt jeg ser og opplever av natur i arktiske strøk, sier han.
Svalbard, Island og Grønland står sterkt i hans «minner» og han har vært i disse områdene mange ganger.
– Derfor er dette i stor grad en retrospektiv utstilling, jeg viser verk som har bakgrunn i steder og synsinntrykk som har betydd noe spesielt.

 

Jubileum

Årets festivalutstiller har preget nordlandsk og nordnorsk billedkunst i mange år, og han er en av de mer betydelige billedkunstnere vi har i Nordland nå. I år er det 50 år siden 70-åringen begynte på Kunstakademiet i Trondheim og jubileet blir feiret blant annet med den store utstillingen på Bodøgaard.

– Det blir mange store bilder, store formater. Det er i slike formater jeg liker meg best. Ikke det lettest salgbare til private, men det gjør ikke noe.

Det har ikke gjort så mye tidligere heller, for Blix Hansens bilder henger mange steder i form av offentlige innkjøp. For eksempel i Trøndelag Faste Galleri, Nordnorsk Kunstmuseum, Universitetet i Trondheim og Oslo kommunes  Kunstsamlinger. Han er blant annet også innkjøpt av Riksgalleriet, Nasjonalgalleriet og Norsk Kulturråd.

 

Et alvor foran oss

– Man kan ikke kopiere naturen, men man kan ha et nærvær i naturen. Det prøver jeg å få fram i bildene mine, og det preger også meg og bildene på den måten at jeg er stigende opptatt av hvilke muligheter kommende generasjoner vil ha til å få nærvær i naturen. Jeg vil nødig framstå som en miljøaktivist, men vi har et alvor foran oss som vi alle er nødt til å ta konsekvensen av ved å endre livsstilen vår fundamentalt. Vi må tilbake til naturen i bokstavelig forstand, vi kan ikke leve som vi gjør nå, og kan ikke overforbruke naturen lenger slik vi gjør i dag, sier Kurt Edvin Blix Hansen.

Med den nære kontakten han har og har hatt med nordområdene er det den raske utviklingen noe som virkelig bekymrer festivalutstilleren.

 

Ukraina-krigen ga male-sperre

Russlands angrep på Ukraina og krigen som har herjet der siden februar gjorde et voldsomt inntrykk på den samfunnsengasjerte maleren.

– Da krigen brøt ut fikk jeg helt male-sperre, det ble helt meningsløst å male «vakre bilder» da. Jeg ble sterkt påvirket og måtte bare leve meg inn i det, og fant etterhvert ut at jeg hadde et sterkt behov for å finne uttrykk for krigens grusomhet, sier han.

Resultatet ble tre store bilder med «handling» fra Ukraina, sterkt inspirert av tv-bilder av ødelagte hus og sønderrevne samfunn.

– Samtidig dukket det opp minner fra ungdomstida da jeg var sjømann og blant annet seilte på Østen. Båten jeg var mannskap på seilte vi så nært Vietnam at vi kunne stå med kikkert og se inn på kystbyene som var herjet. Det gjorde inntrykk.

 

Bevisstgjøring

Kurt Edvin Blix Hansen savner større grad av bevisstgjøring av folk flest.

– Det burde vært et fag i skolen som het «bevisstgjøring». Bare på den måten mener jeg de kommende generasjoner kan forstå hva som trenges for å få en bedre verden, ja en verden det går an å leve med i det hele tatt, sier han, og fortsetter:

– Vi er i ei hengemyr, og det trengs drastiske endringer. Vi må bremse på mange felter – bruken av kraft er et godt eksempel. Det er ikke nok og vi må leve med et begrenset forråd. Det er så kort tid vi har visst om dette og alt for få har tatt inn over seg konsekvensene. Vi har ingen overordnet beredskap, og det er bare noen få tiår siden vi ikke kjente til ordet forurensning. Alle voksne som bor ved kysten vet at for en generasjon siden gikk all «skiten» rett i havet for vi visste ikke bedre og trodde havet kunne ta alt opp i seg.

 

Alltid videre

Bildene du kommer til å få se på den store festivalutstillingen på Bodøgaard kommer forhåpentlig til å gi deg noen inntrykk av kunstnerens meninger og følelser om muligheten til å fortsette og til å overleve på jorda, som han ønsker å videreformidle.

– Det viktigste i kunsten er alltid å gå videre, ikke bli stående på stedet hvil. Jeg ønsker ikke bare å formidle mitt eget inntrykk men også å fortelle noe om muligheter videre, til de som ser bildene. Når jeg gjør det stoler jeg på min intuisjon, sier festivalutstiller Kurt Edvin Blix Hansen.