Vi får oppleve det i Stormen under årets Nordland Musikkfestuke torsdag 11. august klokka 21.00. Verket ble framført også under årets Kongsberg Jazzfestival, og avisa Laagendalspostens medarbeider Jan Storfossen har skrevet denne omtalen om framføringa:
Tekst: Jørgen Mathisen/Jan Storfossen
Foto: Raymond Engmark
Få – om noen – som opplevde fyrverkeriet av en åpningskonsert på årets jazzfestival kunne fatte at Stian Carstensen har lagt et helvete av fysiske og psykiske lidelser bak seg.
Musical Sanatorium er galskap, men med positivt fortegn. Den er beskrevet som en «en eventyrlig kaskade av emosjonelle flodbølger der all verdens eksotiske rytmer danser imot oss».
Carstensen har ikke lagt skjul på at han har vært gjennom en tøff periode.
– Tar du demonene fra en kunstner, sitter du igjen med en formingslærer, sa han fra scenen i Musikkteatret.
Gjennom dette nye musikkverket har Stian Carstensen kjempet seg tilbake – ifølge mange – mer kreativ, sprudlende og musikalsk gal og altetende enn noen gang. Det at noe ondt kan føre til noe så godt, er mildt sagt fascinerende.
Skyldig honorar?
Mannen er like rapp i munnen som i fingrene. Det haglet da også med kommentarer og mer eller mindre klissvåte ordspill. Skal Stian Carstensen følge sin egen anbefaling om å trekkes 70 dollar for hver dårlige ordspill, ble han trolig skyldig honorar til Kongsberg Jazzfestival.
– Du er jo en rev på koraller – en korallrev! var kommentaren til Torbjørn Dyrud, for anledningen på orgel.
Store kontraster
Nå var heldigvis musikken på en helt annen planet enn vitsene. Carstensen har en fascinasjon for bulgarsk folkemusikk, og et hovedsiktemål med Musical Sanatorium er å smi disse rytmene sammen med europeisk kunstmusikk – og litt av hvert annet.
Alt ved dette verket er helt ualminnelig: En frodig flora av instrumenter knapt noen har tenkt seg hører sammen, store kontraster i temperament og temperatur, store emosjonelle bølgedaler og bølgetopper, musikalske avstikkere til underlige, eksotiske steder – og mye, mye mer. Alt framført av de beste musikere kloden kan frambringe (i sin prisklasse, ifølge Carstensens sleivkommentar).
En smule upresist
Jazzfestivalen åpner med trekkspill var den første uærbødige tittelen undertegnede skrev da nyheten om åpningskonserten med Stian Carstensen ble sluppet.
Jo, da, mannen er kanskje mest kjent som trekkspiller, men etter konserten må vi erkjenne at dette i høyeste grad var upresist. Nå kan vi føye til at Carstensen er en virtuos de aller fleste instrumenter – som gitar, fløyter, banjo og steelgitar. Rett og slett en multi-instrumentalist.
Oppå alt han trakterte sjøl, hadde han med seg et formidabelt orkester, med det meste – og beste av musikalsk lyd.
Det endte i en konsertopplevelse som egentlig ikke er mulig å beskrive. Heldige var de drøyt 600 som fikk den med seg i et helt fullsatt Kongsberg Musikkteater.
Så feil
En vanligvis svært kultivert mann sa en gang: Den ypperste form for dannelse, er å kunne spille trekkspill, men la det være.
Han kan umulig ha hørt Stian Carstensen.