– Alle festivaler er unike. De må og skal være forskjellige fra år til år, men samtidig er det også et spørsmål om å holde fast ved en del elementer som festivalen skal ha som sine særlige kjennemerker. På samme tid skal noe være nytt mens en del annet fungerer og det bringer vi videre, sier Nordland Musikkfestukes direktør André Wallann Larsen ved inngangen til den nye festivalen, Nordland Musikkfestuke 2019.

Holder fokus

– Vi har fått en posisjon som mange vet om. Vi fokuserer på klassisk musikk men har også en del rytmisk musikk. Dette er fortsatt vår nisje, sier han, og legger til: – Og så er mye av det vi arrangerer gratis!

For årets Musikkfestuke er Wallann Larsen særlig godt fornøyd med det å ha en svært mangesidig festivalprofil i fiolinisten og orkesterlederen Bjarte Eike.

Ikke siden 2010

En av årets storsatsinger som Wallann Larsen gjerne trekker fram er opera. Det har ikke Nordland Musikkfestuke hatt siden 2010. Oppsetningen av «Dido og Aeneas» blir spesiell, orkesteret er på scenen og spiller uten noter, Bjarte Eike som orkesterleder har satt et helt spesielt preg på det hele.

– Her skal det rives noen barrierer, publikum vil få se noe de ikke venter av en opera, hele kommunikasjonen mellom scene og sal vil bli annerledes.

– Det er slik festivalopplevelser skal være; uvanlige, uventede, nye, enestående, annerledes. Man skal kunne få noe helt nytt, og bare der, enten det gjelder konserter eller arenaer.

En annen satsing som vil bli unik er avslutningskonserten i Bodøsjøen, utenfor Jektefartsmuseet.

Ville gjerne komme tilbake

Barokkorkesteret Il Giardino Armonico er årets store internasjonale aktører på festivalen, sammen med sopranen Julia Lezhneva.

– Vi er stolte av at begge både orkesteret og Julia Lezhneva ville komme tilbake til Musikkfestuka.  Nordland Musikkfestuke er jo liten sammenlignet med de store festivaler og arenaer der disse artistene kan få opptre på omtrent når de vil. En virkelig fjær i hatten for oss, sier Wallann Larsen.

Både Il Giardino Armonico og Julia Lezhneva har virkelig lagt seg i selen for å kunne gjøre det best mulig sammen under årets Nordland Musikkfestuke. På grunn av stramme tidsskjemaer og tette avtaler har de ordnet med å møtes i Milano en gang tidligere i sommer for å øve særskilt til det de skal gjøre sammen her i Bodø.

Sånt gjør direktøren for Nordland Musikkfestuke stolt.

De riktige kontaktene

Den internasjonale kontakten er viktig for Nordland Musikkfestuke. Ikke bare med artister og orkestre, men minst like mye med om managementene og agentene.

– De kjenner oss og vi kjenner dem, og det handler å få kontakt med de riktige navnene.

Nordland Musikkfestuke har fått et visst ry blant internasjonalt kjente musikere og orkestre, og med disses managementer. Miljøet er egentlig ikke så veldig stort, og mange kjenner hverandre. Wallann Larsen har i hvert fall to-tre store artister eller orkestre på blokka som helt klart har gitt uttrykk for ønske om å få komme tilbake, og ganske mange som har bedt om å få komme som ikke har vært her før, men som kjenner til festivalen.